Onderzoek en controle van het gebit

Gebitscontrole en behandelingen

De tanden van paarden blijven gedurende hun hele leven doorgroeien. Dit compenseert de hoge mate van slijtage dat het gebit doormaakt.

• Hart voor ons vak en de dieren

• Beste diergeneeskundige

• Welzijn van de dieren centraal

Gebit en voedsel

Paarden eten veel schurend vezelig voedsel, wat de tanden beschadigt en slijt. Ook is de onderkaak van een paard smaller dan de bovenkaak, dus als het paard zijn voedsel maalt en de tanden blijven doorkomen en afslijten, ontstaan er scherpe glazuurpunten aan de buitenkant van de bovenste kiezen en de binnenkant van de onderste kiezen. Deze scherpe glazuurpunten kunnen leiden tot letsels in de wangen en op de tong. Dit zorgt voor ongemak in de mond bij het eten en tijdens het rijden. Als deze niet behandeld worden, kunnen ze de voorloper zijn van ernstigere gebitsaandoeningen.

Zeker verstandig!

Een grondig mondonderzoek

Jaarlijks een grondig mondonderzoek door een dierenarts is dus verstandig. Het maakt het mogelijk gebitsproblemen te identificeren terwijl ze nog in een vroeg stadium zijn, waardoor de kans op ernstigere progressieve gebitsaandoeningen, kleiner wordt. Bij jonge en oude paarden kan het nodig zijn om het gebit vaker te laten onderzoeken.

Met een ontspannen paard

Goed onderzoek

Om een grondig mondonderzoek te kunnen doen, is verdoving essentieel. Hierdoor kunnen alle structuren goed worden onderzocht en kan het paard (en de eigenaar!) zich ontspannen. Het zorgt ook voor pijnverlichting als er pijnlijke ingrepen, zoals extracties, worden uitgevoerd. Eenmaal verdoofd, kan de dierenarts een grondig onderzoek uitvoeren, inclusief onderzoek van de kauwspieren, schedelbeenderen, speekselklieren en lymfeklieren, evenals het bereik van de kaakbeweging.

Alle bevindingen worden genoteerd op een gebitskaart en als verdere diagnostische tests nodig zijn, zoals röntgenfoto's of bloedonderzoek, dan wordt dit voorgesteld in overleg met jou uitgevoerd.